Rugpjūčio 3 d. 17 val. vyksiančio „Editorial“ susitikimų ciklo „Doppelgänger“ #antrojo renginio viešnia – Vaiva Grainytė – rašytoja, dramaturgė ir poetė.

Kaip rašytoja Vaiva debiutavo dokumentinių esė knyga „Pekino dienoraščiai”, kuri 2012 m. nominuota „Metų knygos” suaugusiųjų kategorijoje ir įtraukta į kūrybingiausių knygų dvyliktuką. Neseniai pasirodė jos poezijos knyga „Gorilos archyvai” (2019). Visgi Vaivos kūryba neretai peržengia solo rašymo ribas ir tampa neatsiejama tarpdisciplininio polilogo dalimi. V.Grainytė – 6 tarptautinius apdovanojimus Europoje pelniusios operos „Geros dienos!” (2013) libreto autorė, o antrasis kartu su Lina Lapelyte ir Rugile Barzdžiukaite sukurtas performansas-opera Sun & Sea: Marina – Lithuanian Pavilion at the Biennale Arte 2019 išrinktas atstovauti Lietuvai 58-oje Venecijos šiuolaikinėje meno bienalėje, kur pelnė „Auksinį liūtą”. Vaivos tekstai aktyviai veikia ir kitose tarpdalykinėse praktikose: reiškiasi radijo pjesių, audiopoezijos (grupė „Regina”), aplinkos šokio spektaklio („Lucky Lucy” (2016), kartu su Agnija Šeiko ir Anika Oswald) ar muzikinio performanso pavidalais.

Vieną šeštadienio popietę susirinkus draugėn, iš kišenių „išpurčius“ didesnę dalį visuotinį pripažinimą trims talentingoms kūrėjoms pelniusio smėlio, kiek atsitraukus nuo sūraus, kūrybinio „darbo valandų“ ribas nuskalaujančio jūros vandens, ir pritildžius euforišką Venecijos Liūto riaumojimą – Vaiva pasidalins vaizdais, garsais bei įžvalgomis apie individualesnes savo kūrybos linijas, skirtingo pobūdžio projektus (radijo pjesę „Nuo Ašies“ (2014), kartu su Saule Norkute ir Vladu Dieniniu, muzikinį performansą „Gegutės“ (2018), kartu su Arturu Bumšteinu, sesėmis Andrijauskaitėmis ir broliais Augustaičiais, bei kitus kūrinius), pamėgins apibūdinti tarpdalykinį bendradarbiavimą su kolegomis, Lietuvos šiuolaikinio meno kūrėjais, ir tuo užsiimti paskatinančias priežastis.

Renginius organizuoja | Editorial ir Artnews.lt
Renginius kuruoja | Alberta Vengrytė
Renginių dizainerė | Asta Ostrovskaja
Visi ciklo susitikimai nemokami
Renginius iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė

Išsamiau apie „Doppelgänger“ susitikimų ciklo renginius (#1, #2, #3, #4):

„Editorial“ projektų erdvėje š.m. liepą startavęs susitikimų ciklas “Doppelgänger” siekia užčiuopti ir viešame pokalbyje išartikuliuoti “pilkasias” arba “paraštines” aktyviai kuriančių Lietuvos šiuolaikinių menininkų, kuratorių, rašytojų, veiklas, kurios pamažu (kartais nepastebimai, o kartais – gana ryškiai) ima užimti vis platesnę kūrybinės veiklos dalį. Ilgainiui šios tarsi “šoninės” veiklos arba visai pakeičia kai kurių kūrėjų pagrindinę kūrybos sritį, arba bent jau ženkliai ją (in)formuoja. Vizualaus meno kūrėjai modeliuoja scenografiją teatrui, scenografai kuria instaliacijas, skulptūras ar video meną, (tipo)grafikos kūrėjai pasineria į performansą, rašytojai kuria muziką, kuratoriai rašo scenarijus arba stato filmus, o architektai rengia parodas ar net patys perima menininko vaidmenį. Laisvas slidinėjimas tarp skirtingų kūrybinių “zonų” ar net profesijų su joms savitai būdingais įgūdžiais – įgalina ypatingus hibridinius kūrybos modelius, savitai formuojančius taip pat ir bendrą šalies (regiono, miesto) šiuolaikinio meno lauką.

Perfrazuojat šių metų Venecijos Bienalės tarptautinės parodos pavadinime kuratoriaus Ralph Rugoff pasitelktą senovės kinų prakeiksmą ( “May you live in interesting times | Kad tu gyventum įdomiais laikais”), kuris globaliai pildosi ne tik visuomenei ramybės neduodančiais įvykiais, tiesiogiai bet kurioje pasalulio vietoje pasiekiamais reginiais ar ilgalaikiais sociokultūriniais iššūkiais, bet ir gluminančiu konformizmu, paviršutiniškumu, ar apskritai baime į šiuos iššūkiu reaguoti – šiuolaikinio meno kūrėjas, regis, atsiduria savojo laiko “centre”, ryžtingai analizuodamas jį supančią aplinką bei su(si)kurdamas hibridinius santykio su ja sprendimus.

Ar gali būti, jog vien tik šiuolaikinio menininko “hibridas” ir yra pajėgus ekeftyviai spręsti šio komplikuoto laiko iššūkius? Kaip bendram tikslui įgalinti skirtingas savo veiklas? Kaip identifikuoti save ir kitus? Koks vaidmuo tenka (iki šiol) pagrindinei kūrybinei sričiai? Kaip paralelinėse “šešėlinėse” veiklose veikia bendradarbiavimas su kitų sričių specialistais, ar tai visuomet būna malonus ir produktyvus laikas, ar tenka nusivilti? Kur išmokti reikiamų įgūdžių, rasti bendraminčių, sukurti pridėtinę vertę? Kaip atskleisti geriausią savo asmenybės pusę, nuolat tobulėti, tinkamai save pristatyti, ramiai išsimiegoti, neišprotėti? Atviromis akimis žvelgiant į globalaus chaoso “vidurius”, sunku išlikti nešališku, nesuinteresuotu, aiškias ribas turinčiu organizmu. Tai tu, ar tavo “pilkasis dvynys”, “doppelgänger” liet. – “gyvavaizdis”, mitinė figūra, atliekanti veiksmus “už” ar net “prieš” tave patį?

Užduodami šiuos ir kitus rūpimus klausimus skirtingų šiuolaikinės kūrybos sričių profesionalams, suteikiame nesankcionuotą erdvę vieno vakaro diskusijai su savimi, kolegomis menininkais bei auditorija. Intelektinių “Editorial” sesijų metu, pasyvų kūrybinį “pamišimą” keičia bendraminčių susitikimas, kuriame “nepažįstamųjų” yra tiek pat daug, kiek ir “savų” – laukiami visi!

Renginių ciklą koordinuoja: Alberta Vengrytė

Nuotraukos: Tomas Lukšys

 

Grįžti į pradžią